ပုထုဇဥ္ႏွစ္မ်ိဳး
----------------
မဇၥ်ိမခရီးစဥ္(၁)
•••••••••••••
ကိေစၧာ မႏုႆပဋိလာေဘာ ၊ကိစၧံ မစၥာန ဇီဝိတံ၊
ကိစၧံ သဒၶမၼႆဝနံ ၊ကိေစၧာ ဗုဒၶါနမုပၸါေဒါ ။
လူအျဖစ္ကုိရျခင္းသည္ခဲယဥ္း၏။သတၱဝါတုိ႔၏အ
သက္ရွည္ျခင္းသည္ခဲယဥ္း၏။သူေတာ္ေကာင္းတ
ရားကုိနာၾကားရျခင္းသည္ခဲယဥ္း၏။ဘုရားရွင္တုိ႔ပြင္႔
ထြန္းေပၚေပါက္လာရျခင္းသည္ခဲယဥ္း၏ ။
ဓမၼပဒ။၁၈၂ ။
ပုထုဇဥ္
*****
ဒုေဝ ပုထုဇၨနာ ဝုတၲာ ၊ဗုေဒၶနာဒိစၥ ဗႏၶဳနာ ။
အေႏၲာ ပုထုဇၨေနာ ဧေကာ ၊ကလ်ာေဏေကာ
ပုထုဇၨေနာ ။(အ႒ကထာ)
ေနမင္း၏ အႏြယ္ျဖစ္ေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရား
သည္ ႏွစ္ေယာက္ကုန္ေသာ ပုထုဇဥ္တုိ႔ကုိေဟာ
ေတာ္မူအပ္ကုန္၏ ။
-အေႏၲာပုထုဇၨေနာ ဧေကာ ။ပညာမ်က္စိကန္းေသာ
အႏၶပုထုဇဥ္လည္းတစ္ေယာက္ ။
-ကလ်ာေဏေကာ ပုထုဇၨေနာ ။ပညာမ်က္စိေကာင္း
ေသာ ကလ်ာဏပုထုဇဥ္လည္းတစ္ေယာက္ ။
အႏၶပုထုဇဥ္လကၡဏာ
***************
ယႆ ခႏၶ ဓာတု အာယတန ပစၥယကာရ သတိ
ပ႒ာနာ ဒီသု ဥဂၢဟပရိပုစၧာဝိနိစၧယရဟိတတၲာ ဒိ႒ိ
ပဋိေသဓေကာ ေနဝအာဂေမာ ။(အ႒ကထာ)
အၾကင္ပုဂၢိဳလ္အား-
( ခႏၶ ဓာတု အာယတန ပစၥယကာရ သတိပ႒ာနာ
ဒီသု )
ခႏၶာတရား ၊ဓာတ္တရား၊အာယတနတရား ၊ပဋိစၥ
သမုပၸါဒ္တရား ၊သတိပ႒ာန္တရား ၊စသည္တုိ႔၌ ။
( ဥဂၢဟပရိပုစၧာဝိနိစၧယရဟိတတၲာ )
ပါဠိကုိအစြဲအၿမဲရျခင္း ၊အနက္ကုိေဆြးေႏြးျခင္း ၊
ဆုံးျဖတ္ရွင္းလင္းႏႈိင္ျခင္းမွ ကင္းသည္၏ အျဖစ္
ေၾကာင္႔ ။
( ဒိ႒ိပဋိေသဓေကာ )
မိမိသႏၲာန္၌ရွိေနေသာ သကၠာယဒိ႒ိတရားကုိတား
ျမစ္ပယ္ဖ်က္ႏႈိင္ေသာ ။
(အာဂေမာ)
အဘိဓမၼာ ၊သုတၲန္ က်မ္းဂန္ ႏႈတ္ငုံေလ႔က်က္
ေဆာင္ရြက္ရရွိေသာ ပါဠိတရားသည္ ။
(ေနဝအတၳိ) မရွိ ။(ေသာ) ထုိပုဂၢိဳလ္ကုိ ။( အႆုတ
ဝါ ဣတိ ) သုတဗုဒၶိ ဉာဏ္မ်က္စိမွကင္းေသာ အႏၶ
ပုထုဇဥ္ဟူ၍ ။ (ေဉ ေယ်ာ ) သိအပ္၏ ။
ကလ်ာဏပုထုဇဥ္
*************
ခႏၶာငါးပါး ၊အာယတန ၁၂-ပါး ၊ဓာတ္ ၁၈-ပါး ။
ပါဠိဘာသာအတုိင္းသရုပ္ကြဲစြဲၿမဲျခင္းဟူေသာ-
ဥဂၢဟ ။
မိမိတုိ႔ဘာသာစကားႏွင္႔ေနရာတက်ျပ၍ေျပာႏႈိင္
ျခင္းဟူေသာ- ပရိပုစၧာ ။
ကုိယ္ေတြ႕ဒိ႒ိဟူေသာ- ဥဒါဟရုဏ္ လည္းေကာင္း ။
ထင္ျမင္ႏႈိင္ရန္ ပုံသ႑ာန္ဟူေသာ- ဥပမာလည္း
ေကာင္း ။
ဤသုိ႔-တစ္ခုတစ္ခုေသာဓာတ္၌ ဥဒါဟရုဏ္ ပုံသက္
ေသ သာဓက တုိ႔တကြႏွင္႔ ေနရာတက် ေျပာဆုိႏႈိင္
ျခင္းဟူေသာ- ဝိနိစၧယ ။
ဤသုိ႔-ဥဂၢဟ ပရိပုစၧာ ဝိနိစၧယ သုံးပါးတုိ႔ျဖင္႔ ခႏၶာတ
ရား၌ ဉာဏ္မ်က္စိေပါက္ၿပီးသူ ။
အာယတန ဓာတ္ တုိ႔၌ ဉာဏ္မ်က္စိေပါက္ၿပီးသူ ။
ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ အဂၤ ါ ၁၂-ပါးတုိ႔၌ ဉာဏ္မ်က္စိေပါက္
ၿပီးသူ ။
သတိပ႒ာန္ေလးပါး ၊ဣဒၶိပါဒ္ေလးပါး ၊ဣိေျႏၵငါးပါး ၊
ဗုိလ္ငါးပါး ၊ေဗာဇၥ်င္ ၇-ပါး ၊မဂၢင္ရွစ္ပါး ၊ဟူေသာ
ေဗာဓိပကၡိယတရား ၃၇-ပါးတုိ႔၌ ကြဲျပားရွင္းလင္းစြာ
ဉာဏ္မ်က္စိေပါက္ေသာသူ ။
( ကလ်ာဏပုထုဇဥ္ကုိ က်မ္းဂန္တုိ႔၌ စူဠေသာတာ
ပန္ ဟုလည္းဆုိသည္။)
( ဓမၼ-အကၡိ )တရားမ်က္စိ-ဉာဏ္မ်က္စိ ရွိေသာသူ
ကုိ ကလ်ာဏပုထုဇဥ္ ဟုေခၚ၍ ----
တရားမ်က္စိ-ဉာဏ္မ်က္စိ မရွိေသာသူကုိ အႏၶပုထု
ဇဥ္ဟုေခၚသည္ ။----
ဤကား လယ္တီဆရာေတာ္၏ ဥတၲမပုရိသဒီပနီ
၌ ေဖာ္ျပေသာ ပုထုဇဥ္ႏွစ္မ်ိဳး ျဖစ္ပါသည္ ။
ပုထုဇဥ္ႏွစ္မ်ိဳး
**********
၁။သကၠာယဒိ႒ိအားႀကီးစြာျဖစ္ေသာပုထုဇဥ္ ။
၂။သကၠာယဒိ႒ိအားႀကီးစြာမျဖစ္ေသာပုထုဇဥ္ ။
(ယင္းႏွစ္မ်ိဳးတြင္ သကၠာယဒိ႒ိအားႀကီးစြာျဖစ္ေသာ
ပုထုဇဥ္ ပုဂၢိဳလ္တုိ႔သည္ ေၾကာက္ရြံ႕ျခင္း ကင္း၍ အ
လြန္ရဲဝံ႔ၾကကုန္၏ ။ယင္းသုိ႔မေၾကာက္ရြံ႕ၾကျခင္းသည္
ယင္းပုထုဇဥ္ သတၲဝါတုိ႔ သႏၲာန္၌ သကၠာယဒိ႒ိအား
ႀကီးျခင္း ၊ေထာင္လႊားမႈ႕မာန္မာနအားႀကီးျခင္း ၊ယင္း
သကၠာယဒိ႒ိ ၊မာန တုိ႔ကုိမွီ၍ ျပင္းစြာေတြေဝျခင္းေမာ
ဟ စသည္တုိ႔ ကိန္းဝပ္တည္ရွိေနျခင္းေၾကာင္႔ျဖစ္၏။)
အႏၶပုထုဇဥ္ပုဂၢိဳလ္
*************
ခႏၶာ ။အာယတန ။ဓာတ္ ။သစၥာ ။ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ ။
သတိပ႒ာန္ ။စသည္တုိ႔ကုိ သင္ယူျခင္း ေမးျမန္းျခင္း
မရွိသည္ျဖစ္၍ လုံးဝမသိနားမလည္ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ိဳး
ကုိ အႏၶပုထုဇဥ္ဟုေခၚသည္ ။
ကလ်ာဏပုထုဇဥ္ပုဂၢိဳလ္
*****************
ခႏၶာ ။အာယတန ။ဓာတ္ ။သစၥာ ။ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ ။
သတိပ႒ာန္ ။စသည္တုိ႔ကုိ သင္ယူျခင္း ေမးျမန္းျခင္း
ရွိသည္ျဖစ္၍ တတ္သိနားလည္ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးကုိ
ကလ်ာဏပုထုဇဥ္ဟုေခၚသည္ ။
(အဘိ ။႒ ။၁ ။၃၈၃ ။)
အႏၶပုထုဇဥ္ပုဂၢိဳလ္မ်ားသည္ သကၠာယဒိ႒ိမွ မလြတ္
ကင္းႏႈိင္သူမ်ားျဖစ္ၾကသည္ ။
ယင္းပုဂၢိဳလ္တုိ႔သည္ ဘုရားအစရွိေသာ အရိယာသူ
ေတာ္ေကာင္းတုိ႔၏ တရားကုိက်င္႔သုံးဖုိ႔ မဆုိထားႏွင္႔
ၾကားမွ်မၾကားဖူးသူမ်ားျဖစ္ၾကသည့္ အေလ်ာက္----
ခႏၶာငါးပါးကုိ အတၱ(ငါ)ဟူ၍၄င္း----
အတၱ(ငါ)ကုိ ခႏၶာငါးပါးဟူ၍၄င္း----
အတၱ(ငါ)၌ ခႏၶာငါးပါးရွိ၏ဟူ၍၄င္း----
ခႏၶာငါးပါး၌ အတၱ(ငါ)ရွိ၏ဟူ၍၄င္း-----
အလြဲလြဲအေခ်ာ္ေခ်ာ္ ရႈ႕ျမင္ၾကသူမ်ားျဖစ္ၾက၍
သကၠာယဒိ႒ိမွ မလြတ္ကင္းႏႈိင္သူမ်ားျဖစ္ၾကသည္။
ကလ်ာဏပုထုဇဥ္ပုဂၢိဳလ္မ်ားသည္ သကၠာယဒိ႒ိမွ
လြတ္ကင္းႏႈိင္သူမ်ားျဖစ္ၾကသည္ ။
ကလ်ာဏပုထုဇဥ္ပုဂၢိဳလ္မ်ားသည္ ခႏၶာငါးပါးကုိ အ
ရိယာလမ္းစဥ္ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္ျဖင္႔ အမွန္အတုိင္း
ဉာဏ္သက္ဝင္ ရႈ႕ျမင္သူမ်ားျဖစ္ၾက၍ သကၠာယဒိ႒ိ
မွ လြတ္ကင္းႏႈိင္သူမ်ားျဖစ္ၾကသည္ ။
ခႏၶာငါးပါးတုိ႔၌ ဟုတ္တုိင္းမွန္စြာသိမႈ႕ ဝိဇၨာ(အေမာဟ)
တည္းဟူေသာအလင္းေရာင္ကုိရၾကကုန္လွ်က္ မိမိတုိ႔
၏ အတၱ(ငါ)ေကာင္းစားေရး အတြက္မဟုတ္ေတာ႔ပဲ
ခႏၶာငါးပါးခ်ဳပ္ရာ ဒုကၡကုန္ရာ နိဗၺာန္ကုိ ေမွ်ာ္မွန္း၍
ဒါနစေသာေကာင္းမႈ႕ကံတုိ႔ကုိျပဳလုပ္ၾကကုန္၏ ။
သုိ႔ျဖစ္၍ ေလာကမွထြက္ေျမာက္ရာ နိဗၺာန္သုိ႔ဆုိက္
ေရာက္လုိၾကေသာ သူသူငါငါ ဟူသမွ်တုိ႔သည္ ၊သံ
သရာခရီး၌ လမ္းမွန္စြာသြားတတ္ေသာ ကလ်ာဏ
ပုထုဇဥ္ ျဖစ္ဖုိ႔ရန္ အလြန္အေရးႀကီးလွေပသည္ ။
ယၡဳကာလ ဗုဒၶျမတ္စြာသာသနာႏွင္႔ ႀကံဳႀကိဳက္ေနခ်ိန္
ဝယ္ ခႏၶာ ၊အာယတန ၊ဓာတ္ ၊သစၥာ ၊ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ ၊
သတိပ႒ာန္စသည္တုိ႔၏ အမည္ႏွင္႔အဓိပၸါယ္ကုိ သုိ႔
မဟုတ္ ရုပ္နာမ္ ႏွစ္ပါး အေၾကာင္း ရွင္းလင္းကြဲျပား
စြာ သိရွိနားလည္တတ္ကြ်မ္းေအာင္ အဘိဓမၼာအရာ
၌ ကြ်မ္းက်င္တတ္ေျမာက္နားလည္ေသာ ပညာရွိတုိ႔
အထံ ရုိေသစြာဆည္းကပ္လွ်က္ သင္ၾကားနာယူမွတ္
သားကာ ကလ်ာဏပုထုဇဥ္ ျဖစ္ေရးကုိ လက္မေႏွး
သင္႔ ၊လွ်င္ျမန္စြာျပဳလုပ္ေဆာင္ရြက္သင္႔လွသည္ ။
ဗုဒၶဳပၸါဒ ဒုလႅဘ
ReplyDeleteဘုရားပြင္႔ရာ သာသနာႏွင္႔ ႀကံဳႀကိဳက္ခဲသည္ဟူရာ၌
ဒါနတရား သီလတရား ဘာဝနာတရားမ်ားအတြက္
ႏွင္႔ ႀကံဳႀကိဳက္ခဲသည္ဟုဆုိသည္မဟုတ္---
ဘုရားသာသနာအစစ္ျဖစ္ေသာ ေဗာဓိပကၡိယတရား
၃၇-ပါး အတြက္ႏွင္႔သာ ႀကံဳႀကိဳက္ခဲသည္ဟုဆုိျခင္း
ျဖစ္ေပသည္ ။
လူ နတ္ ျဗဟၼာ ခ်မ္းသာ ကုိျဖစ္ေစတတ္ေသာ ဒါန
သီလ ဘာဝနာ တရား သာမည မ်ားသည္ ဘုရား
မပြင္႔ရာ စၾကဝဠာ အနႏၲတုိ႔မွာလည္း ျဖစ္ပြားေပၚ
ေပါက္ႏႈိင္ေပသည္ ။
ေဗာဓိပကၡိယတရား ၃၇-ပါးတုိ႔မွာကား ဘုရားသာ
သနာႏွင္႔ႀကံဳႀကိဳက္ပါမွ---
နာၾကားႏႈိင္ရန္အခြင္႔ကုိရၾကကုန္၏ ။
သင္ယူေလ႔က်က္ႏႈိင္ရန္အခြင္႔ကုိရၾကကုန္၏ ။
ပြားမ်ားအားထုတ္ႏႈိင္ရန္အခြင္႔ကုိရၾကကုန္၏ ။
ဒုကၡခပ္သိမ္းခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာ နိဗၺာန္ကုိ သိျမင္ႏႈိင္ရန္အ
ခြင္႔ကုိရၾကကုန္၏ ။
အခါေကာင္းအခြင္႔ေကာင္းကုိ လက္လြတ္မခံပဲ
ေဗာဓိပကၡိယတရား ၃၇-ပါးကုိ တတ္သိနားလည္
သည့္ဆရာသမားတုိ႔အထံ၌ ရုိေသစြာခ်ဥ္းကပ္၍
ေလ႔လာသင္ယူမႈ႕ကုိမခြ်တ္ဧကန္ျပဳသင္႔လွေပသည္။